mybigthings

Alla inlägg den 21 mars 2011

Av mybigthings - 21 mars 2011 19:11

Har tagit receptet härifrån

Men skall skriva min egen version som jag använde

Blev inte alls lika fina men bara MÅSTE dela med mig för de blev galet goda. Skulle kunna äta upp allihopa om inte magen sade stopp.

Cake pops med kladdkakefyllning

Sätt ugnen på 175 grader

kladdkaka:

100gram smör

2 rumstempererade ägg

2,5 dl strösocker

5msk kakao

½ tsk vaniljpulver(bör tas mindre än vaniljsocker, mer koncentrerat) eller 2tsk vaniljsocker

1 dl vetemjöl

1krm salt


Garnering:

300g vit choklad

(Vi använde 100 g marabou mjölkchoklad och 200g vit choklad)


Gör:

1) smält smöret i kastrull.

2) Vispa socker och ägg poröst.

3) Blanda samman dessa 2.

4) Blanda ihop resten av de torra ingredienserna lite hur som. Gick mycket bra. Receptet jag följde skrev försiktigt. Jag slafsade och smakade mkt bra ändå.

5) Häll smeten i en rund springform ca 21cm i diameter. Placera i nedre delen av ugnen i ca 20-25 min. Skall vara rejält kladdig så det är lättare att rulla till bollar.

6) Låt den färdiga kakan svallna.

7) Rulla till bollar och doppa/ringla över vattenbadssmält choklad.

Som på bilden ovan rulla till bollar. Blir ca 25 stycken.

Strö sedan valfritt ovanpå dessa bollar före de stelnar.

Vi använde grönt/rosa strössel.

Sedan efter de stelnat träs bollarna på valfria pinnar. Använde grillpinnar

      Såhär blev resultatet av mina cake pops.

Måste testas.

Bye


Av mybigthings - 21 mars 2011 11:03

...av kladdkaka. Det fanns en annan variant på vanlig kaka med cake pops och filidelphiaost. Men jag tycker om kladdkaka så prövade denna variant som sagt. Hoppas på mums mums.

Bilder kommer senare om det är något att visa upp vill säga   .


Idag mår hela familjen bättre. S är hemma från jobbet idag för att kurera sig och Edwin är oxå hemma från dagis så han inte smittar sina trevliga dagsiskompisar.


Dagis säger jag även om det egentligen heter förskola. Kommer inte ändra mig.


Chao

Mat
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards