mybigthings

Alla inlägg under mars 2011

Av mybigthings - 31 mars 2011 19:38

Äntligen fick vi arslet ut och köpte en säker Lekhjälm på intersport idag. En reebock blev det. Blev faktiskt riktigt rädd när jag läste artikeln på förskolan att ett barn faktiskt dött av en farlig vanligt hjälm utan det gröna spännet på. Började nästan få den här mammaklumpen i hjärtat. Blä för den. Skulle aldrig förlåta mig själv om Edwin avled på förskolan. ALDRIG!


Så då höll jag fram de 2 fjuttiga hjälmarna som var kvar. Verkar poppis nu efter alla förskolor skyltat med denna hemska olyckan. En svart och en rosa. HEMSK morsa jag är...Låta en kille välja på rosa och svart. KALLA PÅ PRESSEN och stoppa tryckmaskinerna något allvarligt har hänt....

ELLER?

Nä, men Edwin valde den rosa i tron om att den var lila som är hans nya favoritfärg. Förstår absolut inte vart han fått lila ifrån när vi absolut inte har något lila här hemma förutom jag då morsan som inhandlat lite lilla saker på senaste tiden.


Pappan kommer. Jag sade nämligen att han måste fråga S om den färgen duger. Hemskheter.. Ja, pappan kommer. Får lite större ögon när han ser sonen hundvalpeögon som säger.

-Pappa, vill ha denna jättefina hjälmen. Den är lila.

-Uhm..men den svarta då, var inte den fin?

-Nej, vill ha den lila. Sonen bestämd.

-Okej, du får den rosa hjälmen.


Tycker det är harmlöst och skulle aldrig sätta på honom en klänning eller andra typiska "tjejkläder", men en rosa hjälm är för mig inte hela världen.


Jag är nöjd när han bestämer. Dock inte alltid. Fast en kär vän sade. Men M det är inte hela världen om han spårat in totalt på bilar. Det är hans trygghet. Jo, det är ju sant och tack för den fina tanken. Värmde min dag!


Ps. bäst att köpa något lila till grabben. Nu har han frågat varje morgon. Lila idag mamma??


DS. Vi skall påbörja en skelningsremiss hoppas vi på eftersom våran optiker och S tycker han skelar. Får se hur det går. Vi väntar med spänning.

Chao

Av mybigthings - 31 mars 2011 19:15

Känns väldigt spännande.

Veckans meny vecka 14

A Medel: Kyckling med solrospestoströssel och spaghetti
B Medel: Sydamerikansk chiligryta med svarta bönor och färsk koriander
C Medel: Indonesisk köttfärslimpa med gurk-fraiche och ris
D Snabb: Fisksoppa med saffran och tomat serverad med baguette.
E Tuff: Fänkålsbrässerad fläskytterfilé med parmesandoftande potatismos.

Visst låter det som en bra meny??

Låter som alla dagar utan den snabba med fisksoppa är nytt för oss. Den tror jag vi provat. Fast det finns ju oändligt med många alternativ på varje maträtt/recept så det kommer bli kul och nyskapande.


Min favorit såhär i förhand blir den "tuffa dagen" med fänkålsbrässerad fläskytterfile med parmesandoftande potatismos. Älskar att brässera kyckling så det blir kul att pröva på att brässera gris oxå. Brässering blir annars mycket gott för er som inte prövat på denna tillagningsmetod!!


Kram och ha en bra kväll!

Mat
Av mybigthings - 29 mars 2011 20:03

Ett heltidsjobb och otroligt mysigt, tråkigt, träsmak i arslet och alldels för tråkigt för att fortsätta längre än 1 timme med ...


nostalgitripp. Edwin spädbarn, förlossningen, festligheter före barnen, kompisar, pinsamma ögonblick. Tänk om skiten går sönder eller brinner upp?? Då är minnen för livet borta. Skit! Hemsk tanke och alldeles för många som varig med om detta!


Kram och ha en bra kväll för nu blir det tantporr med "allt om trädgård" och ett VARMT bad! Hejja SAIK föresten :)

Av mybigthings - 28 mars 2011 20:07

Är en riktig blommoman egentligen. Barnen tar dock min största del av orken. Längtar att odla, drömma, gräva, vattna, få skit under naglarna, böka på.

Gräva igen, vattna igen, äta bär, plocka bär. Drömma en stund till någon ropar

-mamma kom


En riktig drömmare är jag. Stora visioner när jag ligger med min "tantporr" som vissa kallar tidningen "allt om trädgår" som jag bara älskar. Bara blir galet lyrisk när den dimper ner i postlådan. Skulle nog vara svårt utan denna tidning. Idag har jag "tantsurfat" oxå. På blommor. INGET annat. Bara blommor. Vårkänslor till S och till blommor. Vet inte om det kommer i den ordningen men skit samma.


Här kommer lite "blomporr" som man skämtsamt kan kalla det.


Från hortogreen

 

SMÅIRIS 'Pastel Charm'

  

SAMMETSIRIS 'Black Form'

Denna iris har jag haft sjäv och är Mycket fisförnäm liten iris. Vägrade blomma där jag bodde förrut. I och försig var det zon 6 och nu otroliga zon 5. Nu skall den få kärlek. Annars ryker den  

  

ASTILBE 'Rock and Roll'


Sedan en dröm sedan MÅNGA år tillbaka. Ett körbärsträd

Ett alldeles eget körsbärsträd. Älskar körsbär.

Skall planteras så fort det går och plantskolan får in den i sortimentet!

  

Denna bilden kommer INTE från Hortogreen utan sökte den på google!


Chao


Av mybigthings - 28 mars 2011 12:49

Det började med ett HEJ och en blick.

Jag blyg och fundersam.

Du visste redan då vad du ville.

Har alltid vetat.

Alltid varit så säker.

Så omtänksam.

Så vårdande, nästan otäckt perfekt.

Du finns alltid där för mig på ett bra sätt.

Alltid lyssnande.

Inte alltid till 100% men känslan av närvaro är alltid PÅ.

Våran resa har också fortsatt såhär.

Barnen är ditt allt. Din tid din kärlek.

Vissa är avundsjuk för att ens partner inte bryr sig till 100% efter barnen kommit till världen.

Jag är tacksam du inte bryr dig till 100% för då vet jag barnen fått ditt allt!



Min kärlek till dig är nog på ett annat sätt.

Mer osäker på mig själv. Betydligt mer säker på min kärlek till dig än till mig själv.

Alltid trofast. Skulla aldrig svika dig om du inte svek mig.

Min kärlek är tung med ett lätt moln ovanför.

Bär gärna ett lass med bekymmer för du skall må bättre. De är du som bär det tunga stora sakerna jag ber dig om.

Våra barn och livet tillsammans har stött på både fina och mindre fina saker att minnas tillsammans. Jag ramlar och ibland ramlar du. Vi stiger upp och möter dagen tillsammans.

Älskar dig nu och för alltid!!


Kram till er övriga!!!


Av mybigthings - 27 mars 2011 21:15

Älskar denna fantastiska bok som jag fick låna av S syster H. Tack för jag fick låna denna underbara bok. Snart klar...


Hur underbar person är hon inte. Säger det hon tycker och tänker och kan dessutom vara rolig. Själv låter man bara gnällig och trött när det kommer något ur sin mun ibland. Känner igen henne mycket från solsidan. Cool person. Fram för mer sådana personligheter. Allt behöver inte vara så j***la perfekt hela tiden. Vi måste få vara trötta, gnällig och inte alls speciellt trevliga hela tiden. Fast vi får mer vänner då...Om det nu var viktigt...Att vara omtyckt av allt och alla hela tiden. Sådana härliga diskussioner för hon och berättar vad hon tycker.(obs inte vad jag tyckte...drog lite exempel)


Det har jag ibland tänkt på. För vem gör vi hela tiden saker och till vems förtjänst är vi snälla och trevliga hela tiden? För oss själva eller för andra...(har några helt underbara vänner som är bara goa och snälla och hur underbara som helst. Blir så GLAD när de säger nej eller jag orkar inte för då inser jag att även de faktiskt kan bry sig om sig själva ibland).


Är man en osjälvisk person i sina handlingar?? Gör man någonsin en osjälvisk handling egentligen?


 Forskare studerade vargar i flock. Ja, vargar är flockdjur och kan nästan inte leva själva. Ensam är absolut inte stark i en vargflock. Då kom forskarna fram till att vargarna även var själviska i sitt beteende att offra sig för flocken pga att den vargen ibland var den svagaste länken och för att flocken skall kunna fortsätta satte den vargen livet till..


Jag har faktiskt aldrig tänkt så utan tänker ofta att vi människor faktiskt är rätt osjälviska. Ja visst vi tänker på oss själva oxå. Självklart. Mer eller mindre.


Men är det så dumt då egentligen? Hur skulle det se ut om vi inte drog en lögn eller 2 eller hjälpte varandra. Det mår vi själva faktiskt bra av. Tror absolut inte på att vara ärlig i alla situationer. Jag vill mina vänner skall må bra för då mår jag bra. Det är mitt motto. Då kanske jag tyvärr inte alltid kan nå upp till deras önskningar men vänner är viktiga!!

Chao

Av mybigthings - 27 mars 2011 20:30

Fredagen började med fredagsslappande. Underbart.

Fortsatte med en lördag på en soligt härligt promenad med hela familjen. Det oxå underbart.

Lördagen bar av till middag hos äldsta brorsan med mina käre S och barnen. Mor och far var oxå bjudna. Grillat gott kött, potatisgratäng, 3 goda såser och en Shabblang... Alltstå shabblang är en efterrätt som kommer från en liten förort från Kåge. Väldigt god.


Berätta lite nu vad den innehåller.

- Chokladrulltårta runt om godheten

-Grädde

-Vaniljsås

-Bananer.


Detta i en underbart ihoprullad historia som liknar rulltårta. Men mycket godare.

Nästan lika god som en vän J brukar göra. Hon gör rulltårta (vanligt botten) men lemoncurd(hemmagjord eller köpt), grädde och hallon eller jordgubbar. Går absolut inte av för hackor.


Sedan hade vi barnvakt av mina päron för att få sova ut. Vi sov väldigt länge imorse. Med sommartiden och allt vaknade vi klockan halv tio med vintertid.


Kändes bra. Jag är trött av Hugo:s vakenhet senaste tiden och S har ont i halsen, tänderna osv. Massa trevliga symtom. Som vi helst inte alls vill ha. Verkar nästan som han håller på att få ögoninflammation oxå.


Nä nog om honom. Idag var vi och hämtade barnen förstås och sedan åkte vi och badade på badhuset hela familjen. Hur trevligt som helst. Hugo som jag tyckte skulle bara gnälla var glad och reserverad förstås när detta var för honom första badtillfälle sedan han kom till världen. Premiär i badhus helt enkelt.


Edwin trivdes som fisken och hoppade, åkte rutschkanna och bara skrattade. Helt underbart att se sina barn lyckliga. Det bästa som finns.


Kram

Av mybigthings - 25 mars 2011 21:33

Trots min såkallade kompetens så känner jag mig bara fånig när det kommer till våra underbara barn. Som ett stort fån!!!


Blir helt nojjig när de är sjuka. Kan det vara det eller det? Nä det måste vara det... Så blir jag bara vimsig. Slut i bollen. Nojjig, frågar S som svarar du vet bäst. Blir ännu mer orolig, vet jag bäst?? SHIT!!??


I slutändan tar jag ändå beslutet, det vet jag. Men shit gjorde jag rätt? Skrattar åt mig själv ibland. Vem är det jag försöker lugna. Legat vaken ibland vid sjukdom och bara varit orolig.


Någon som känner igen sig? JA(svarade åt ER)


Min bvc sjuksköterska som är helt underbar brukar le åt mig igenkännande och säga du är faktiskt mamma. Inte proffesionell på något sätt när det gäller dina egna barn.


Känner igen mig igen. När det gäller mig själv är jag riktigt risig när jag inte jobbar eller frågar mamma något är det aldrig något allvarligt hon lider av. Råkar det ibland vara allvarligt ringer hon inte för att inte oroa mig. Kommer jag bli likadan??


Men nog om nojjighet. Har faktiskt tuffat på mig rejält när det gäller våra barn. Ringer när jag känner mig osäker och tror jag på mig själv så förblir det så.


Idag ringde bvc sjuksköterskan och berättade att vi skall bli kopplade till våran barnmottagning här i staán. Blir skönt, tycker ibland hälsocentralen inte vågar ta besluten. När han är så liten vågar de inte riktigt ge honom den behandlingen vi föräldrar tycker han behöver.


Likadant med Hugo. Han hostade och hostade och slutade aldrig. Tyckte absolut inte hostmedicin hjälpte. Fast där var faktiskt hälsocentralen vågliga och rekommenderade inh. Airomir för att dämpa hostan. Det hjälpte. Tackar vi för då det är väldigt jobbigt att se ens barn lida av hosta och inte kunna sova nattetid.

Fast obs inget jag rekommenderar er att göra utan läkarordination!!!


Sjukvården i Sverige är jag otroligt tacksam för!! En stor anledning till att sverige är ett bra land att leva i. Visst brister finns det alltid.


För er som undrar hur det går med Singulair ...Går riktigt bra. Han hostar betydligt mindre. Helt underbar känsla. Snart skall vi på ordination sluta med inhalationerna Airomir 2ggr morgon och kväll och inh Pulmicort 1 morgon och 1 kväll och fortsätta med dospulver Singulair 1 gång/dag. Blir skönt. Har varit en jobbig vinter så som vi längtar tills sommaren anländer. Skall vi vara friska har vi tänkt  


Chao

Ovido - Quiz & Flashcards